dinsdag 12 januari 2010

foto's

bezoekje aan de school in Ouezindougou

welkomstpoort voor bezoekers muziekfestival

dansers in vrolijk gekleurde pakken

woonhuisje in het dorp

bezoekershuisje, een van de huisjes waar wij in mochten logeren

zwemmen in de watervallen bij Banfura

markt en moskee van Djenne

nijlpaarden in de niger

huisjes in de rotswand, aangewezen door onze gids

het huis van de dogonjager

en we zijn weer terug

na een nachtje vliegen zijn we zaterdag geland in Brussel!
Het temperatuur verschil is zo'n 40 graden maar gelukkig hadden we daar niet zo'n last van aangezien we werden opgewacht door mijn ouders die dikke jassen voor ons hadden meegenomen, en die ons lieve hondje Belle hadden meegenomen naar het vliegveld.

De laatste week van onze reis hebben we doorgebracht in de Dogon, een prachtig gebied bestaande uit een plateau en een vallei. deze zijn onstaan door een aardbreuk ooit heel lang geleden. De mensen die hier wonen (de dogon) leven nog hetzelfde als ze altijd leefden(behalve de auto's brommers en mobieltjes dan) en dit is erg leuk om mee te maken. We zijn het gebied met de auto door getrokken en hebben geslapen onder sterrehemels die in nederland echt nooit nooit te zien zullen zijn, zo helder.

De laatste dag voor ons vertrek hebben we doorgebracht op de plak waar we onze reis ook zijn begonnen, in het huis van Bouba in Koudougou.

Het was een prachtige vakantie en ik heb er erg van genoten maar nu ben ik wel weer blij om weer thuis te zijn!

maandag 11 januari 2010

gelukkig nieuwjaar uit timboektoe

hallo allemaal!

vanuit een bloedheet timboektoe wens ik jullie allemaal een fantastisch 2010!!!

het internetcafe waar ik me bevind is een bloedheet hokje vol met computers uit tijden die voor ons al lang niet meer bestaan. de hoofdlettertoets werkt niet en het toetsenbord is frans, plakkerig en nogal onsoepel maar ach het werkt, african style.

ik heb geprobeerd een blog te plaatsen maar das te nieuwerwets voor deze regio, de computer crashte en ik mocht de site niet meer openen, vandaar nu zo.

de link hierboven is een uitgebreid verslag van onze eerste dagen in burkina, mijn verhaal gaat daarom verder op eerste kerstdag, ons vertrek naar Bobo dialasso.

Bobo dialasso is de tweede grote stad van burkina en het is een echt stad vol kraampjes en gezelligheid, we zaten in een hotel redelijk in het centrum en voor het hotel waren kraampjes en winkeltjes. aangezien we met grote luxe jeeps rijden duurde reis niet zo lang als voorspeld; na vertrek waren we net voor het avondeten daar.
na de reis hebben we met de hele groep wat gegeten waarbij we ook kennis hebben gemaakt met onze gidsen waarna we maar naar bed zijn gegaan, 6 uur is het donker en op veel plekken is geen stroom dus ja; wat moet je anders.

tweede kerstdag hebben we een trip gemaakt naar banfura, daar vind je nijlpaarden maar die hebben we ondanks een levensbedreigend boottritje niet gezien, spannend was het wel. Na de boot hebben we gezwommen in de watervallen iets verderop. dit was vooral voor de kids een belevenis. bij terugkomst in het hotel waren ze dan ook uitgeteld.

de volgende ochtend zijn we om, 7 uur in de auto gestapt om door te rijden naar severe. deze plaats ligt in mali en de dag was zeker nodig aangezien de grensovergangen hier nogal wat tijd kosten (en dan ging het nog redelijk snel allemaal)

in severe hebben we een korte nacht doorgebacht aangezien we de volgende ochtend extreem vroeg door zouden reizen naae timboektoe. het vertrek was om 7.00 maar gepland om 5.30. de trip van severe naae timboektoe is 475 km en de mensen die hoorden dat we van plan waren dat in een dag te doen verklaarden ons voor gek. Het was een prachtige reis, het landschap veranderde om de 10 minuten al naar gelang er water te vinden was, er waren kamelen, koeien; ezels, geiten en schapen en een berg.
om 16.00 stonden we klaar voor de boot, die in geen velden of wegen te zien was. het was daarom wem een tijdje spannend ofwe die dag nog aan de overkant zouden komen of niet (timboektoe ligt aan de andere kant van de niger; vanuit severe gezien) maar gelukkig na een tijdje kwam hij toch de hoek om getuft.

in timboektie hebben we een dqg besteed aan ht ontdekken van de stad, onze gids is een echt touraeg dus hij wist er erg veel over te vertellen. 's avonds hebben we bij hem en zijn familie gegeten, op matjes op de grond in het donker, heel bijzonder.
de dqg erna hadden we een boottocht gepland om 9.00 waarvoor we uiteindelijk om 11.00 vertrokken (african style weer). daar hebben we wel nijlpaarden gezien, van dichtbij met babies, heel bijzonder.

na de boottocht hebben we weer bij onze gids gegeten en oud en nieuw hebben we op de binnenplaats van het hotel gevierd met het vertellen van leuke en bijzondere levensverhalen.

morgen vertrekken we om 5.00 weer naar de boot, het is tijd om verder te trekken.
de komende dagen gaan we de dogon vallei in, dat schijnt ook heel bijzonder te zijn, alles is dar nl. nog op de traditionele wijze, dus ook geen stroom en water enzo maar ik ben nu wel voorbereid!

verder nieuws, het is hier 30-40 graden en thermo ondergoed heb ik nog niet nodig gehad, we zien er allemaal uit als indianen door het zand wat overal aan plakt en nergens meer af gaat, we zijn allemaal aan de beurt geweest met diarree dus dat is nu klaar en verder hebben we het fantastisch!!

zondag 20 december 2009

eerste dag

De eerste dag zit erop.
vanavond zit ik aan een vreemd toetsenbord te typen in het huis waar we vanmorgen vroeg zijn aangekomen.
Het vertrek gisteren in brussel had wat voeten in de aarde. Door het slechte weer was er enorme vertraging en daardoor kwamen we in plaats van om 21.00 pas om 5.00 aan op de plaats van bestemming. We waren dan ook uitgeput toen we aankwamen.
Vanmorgen werden we om 8.00 uit bed getetterd door pauwen op ht dak en door papegaaien in een kooi voor de deur van ons logeeradres.
We logeren nu bij Bouba in Koudougou. Hij heeft een prettig huis in een prachtige tuin. Een tuin met daarin dus pauwen en papagaaien maar ook een grote landschildpad, twee honden en een hertje, helemaal iets voor Anke dus.
Vandaag hebben we 2 uitstapjes gedaan; eerst zijn we naar tuinen wezen kijken waar jonge mannen worteltjes verbouwen, heel veel worteltjes (en ook nog iets anders), vanmiddag zijn we in een weeshuis wezen kijken, erg leuk. Vanavond was er nog iets muyiekerigs maar dat hebben we overgeslagen, anke viel om van de slaap en is lekker op tijd naar bed gegaan vandaag.
Tot nu toe valt alles erg mee al is het wel behoorlijk warm.
We logeren ook in gewoon huis en slapen in gewone bedden dat scheelt natuurlijk ook enorm.
We worden hier enorm verwend, er wordt 3 keer per dag voor ons eten gezorgd, 1 x brood en 2x warm en er is voldoende te drinken en ruime keus.

Morgenochtend vroeg vertrekken we naar Ouzindougou, een klein dorpje een paar uur rijden vanaf hier. Daar gaan we kamperen met z'n allen. We blijven daar 3 dagen, er zijn geen huizen, geen electriciteit, geen stromend water en al helemaal geen internet. Ik ben er benieuwd hoe dat gaat bevallen.We gaan 3 dagen feestvieren.

Het is een beetje wennen maar we hebben het erg naar onze zin!

vrijdag 18 december 2009

we zijn er klaar voor!!

Zal je altijd zien; witte kerst in Nederland, en ik ga naar een tropische omgeving!!
Wat een bof.

De tassen zijn gepakt,
de koelkast is leeg,
we zijn begonnen met de eerste malariapillen;
met andere woorden: WE ZIJN ER KLAAR VOOR!!

Morgenochtend om 7.30 worden we opgehaald.
We gaan eerst naar Brussels, vandaar uit vliegen we naar Tripoli en daarna door naar Burkina Faso.

Na weken van zenuwen en stressen ben ik nu volkomen rustig en kalm.
Ik ben goed voorbereid en ben er van overtuigd dat ik er alles aan gedaan heb om te zorgen dat het allemaal goed komt. als er iets gebeurd dan lossen we het wel op, ik ben op alles voorbereid.

Ik ga proberen een paar keer te bloggen maar laten we eerlijk zijn, in Afrika is er geen pijl op te trekken waar en wanneer ik zou kunnen internetten dus het is afhankelijk van wat ik tegenkom.

donderdag 17 december 2009

nog 2 nachtjes slapen

Goed, de paniek begint een beetje toe te slaan.
Ik heb vandaag nog om mijn ding te doen en dan moet het klaar zijn.
De tassen staan klaar ze hoeven alleen nog maar gevuld te worden.
Wat moet ik vredesnaam allemaal meenemen?????

De afgelopen dagen ben ik heel druk geweest met al het mogelijke materiaal te verzamelen wat ik nodig heb en nu ligt het dus in hoopjes door het huis verspreid. Zie daar maar eens een ordelijk ingepakt geheel van te maken.

De pc is op dit moment bezig de mp3 spelers te vullen met muziek, dus dan kan ik ondertussen wel even wat laten weten.

Vanavond ga ik uit eten, morgen naar school en de beesten weg brengen, dan nog eventjes om mijn spullen na te kijken en dan vroeg naar bed.
Zaterdag om 7.30 worden we opgehaald.
WAT EEN SPANNEND AVONTUUR!!

zondag 13 december 2009

afrika here we come

een nieuwe blog voor een nieuw avontuur.

voor de reis wordt een speciale blog aangemaakt.
Ik ben nu druk bezig met de voorbereidingen.
een lange to-do lijst, een drukke planning en een enorme boodschappenlijst wijken op dit moment niet van mijn zijde en beheersen mijn leven.
Over minder dan een week zit ik, met mijn kind in het vliegtuig op weg naar Burkina Faso.
Ik vind het zooooo spannend